De Consumentenbond heeft een oproep gedaan richting de providers en andere telecomaanbieders om te stoppen met misleidende reclames waarin aangeprezen wordt dat een mobiele telefoon gratis verkregen kan worden bij een mobiel telefoon abonnement. Want uiteindelijk moet er maandelijks gewoon een bedrag betaald worden voor de smartphone.
De Consumentenbond heeft toezichthouder AFM gevraagd om de providers en andere telecomaanbieders op het matje te roepen. Volgens de organisatie worden consumenten nog steeds misleid door de reclames waarin gesuggereerd word dat je een smartphone gratis kunt krijgen bij een abonnement. Het AFM heeft nog niet gereageerd op de aanvraag van de Consumentenbond.
Mobiele telefoons worden in Nederland bij een telefoon abonnement ‘gratis’ aangeboden. In werkelijkheid is er een maandelijks bedrag voor de mobiele telefoon opgenomen in de abonnementsprijs en is de mobiele telefoon helemaal niet gratis. Al eerder concludeerden de Reclame Code Commissie en de Hoge Raad dat deze vorm van reclame maken niet juist is, het is zelfs in strijd met de wet.
In juni 2014 heeft de Hoge Raad uitspraak gedaan in deze kwestie en vooralsnog houden de providers en telecomaanbieders zich niet aan de uitspraak, zo concludeert de Consumentenbond. Telecomaanbieders en providers moeten bij de reclames duidelijk vermelden wat de maandelijkse prijs is van het toestel en wat er maandelijks betaald moet worden voor het mobiele telefoon abonnement.